Forum Topory Strona Główna Topory
Rawskie forum RPG
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Praca nad KC
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Topory Strona Główna -> Systemy / Kryształy Czasu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Jak należy poprawić mechanikę KC
Poprawiać już istniejącą
78%
 78%  [ 11 ]
Stworzyć ją całkiem od nowa
21%
 21%  [ 3 ]
Wszystkich Głosów : 14

Autor Wiadomość
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Mistrz Świata i Okolic



Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy
Płeć: Topór

PostWysłany: Pią 12:39, 29 Sie 2008    Temat postu:

Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince of Darkness
Weteran Pyskusji
Weteran Pyskusji



Dołączył: 08 Paź 2006
Posty: 382
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:16, 29 Sie 2008    Temat postu:

Rijel napisał:

Prince of Darkness napisał:
- mała innowacyjność (brak ciekawego, oryginalnego i spójnego świata)



Tu bym się nie zgodził, trochę w miarę oryginalnych pomysłów tu jest (osadzenie akcji we wczesnym średniowieczu, panowanie orków, sporo różnych, mniej lub bardziej udanych, ale mimo wszystko ciekawostek)




Osadzenie akcji we wczesnym średniowieczu nie jest niczym nowym - to klasyczne fantasy stosowane w bardzo wielu systemach i dużej części książek. Bardzo popularne kilkanaście lat temu.

Panowanie orków to żadna oryginalność - czy jeśli w AD&D w najbardziej klasycznym z uniwersów jako rasę panującą wprowadzę ogry to stworzę świeży i nowatorski świat?

KC były (a może są) systemem, który może być bardzo ciekawy ale wynika to z jego nijakości - MG sam zmuszony jest do budowania w nim swojej wizji świata, często bardzo interesującej.

Oczywiście zaznaczam, że moje poglądy na KC (jak już wcześniej napisałem) wynikają z długoletniej gry w pierwszą edycję. Wiem, że druga ed. została poprawiona, ale wg mnie przypomina to makijaż nie najpiękniejszej starej panny.

Edit:
Jankoś napisał:
Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera?



no... są tam orki, gobliny, elfy, magia, można używać mieczy i toporów... Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Prince of Darkness dnia Pią 13:17, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Kontestator Jakich Mało



Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd

PostWysłany: Pią 14:55, 29 Sie 2008    Temat postu:

Prince of Darkness napisał:
Jankoś napisał:
Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera?

no... są tam orki, gobliny, elfy, magia, można używać mieczy i toporów... Wink

Smile
Ogólnie rozumiany klimat dark. Podałem Warhammera raczej jako symbol, podobnie jak PofD AD&D Smile .

Prince of Darkness napisał:
KC były (a może są) systemem, który może być bardzo ciekawy ale wynika to z jego nijakości - MG sam zmuszony jest do budowania w nim swojej wizji świata, często bardzo interesującej.

Gdy jest się zmuszonym do budowania własnej wizji świata to już nie pozostaje wiele z systemu zamierzonego przez twórców. Grając w KC u Jankosia (a także u Garego i raz chyba u Kraszana) zauważyłem, że robią oni to o czym napisałeś, ale nadal KaCety pozostają KaCetami. I to moim zdaniem jest siłą tego systemu, elastyczność Razz . Który system również za taki był tu na forum uważany? WFRP?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ślimak
Niby-to Admin



Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza pleców
Płeć: Topór

PostWysłany: Pią 19:57, 29 Sie 2008    Temat postu:

Elastyczność w ten sposób rozumiana tyczy się wszystkich systemów. W końcu z każdego systemu robi się własną wizję, a pozostaje on tym samym systemem przez mechanikę, logo na karcie, patrzenie na podręcznik itp. Umysł operuje pewnymi skrótami i rzadko kiedy poza nie wychodzi póki nie stanie się coś drastycznego. Przykładowo mogę wziąć do ręki Monastyr, położyć na stole podręcznik, rozdać karty z napisem Monastyr i korzystać z mechaniki Monastyru a prowadzić Siódme Morze - które wbrew pozorom ma bardzo mało wspólnego z Monastyrem (ale to dyskusja dotycząca innego tematu) i zakładam się o litr cytrynówki, że 90% graczy nie odczuje, że korzystam sobie z klimatu, metod prowadzenia, przygody, pomysłów i koncepcji Siódmego Morza, bo po prostu nikt się nad tym nie będzie się nad tym zastanawiał. Wszyscy potraktują to jako bardziej lajtowy epizod w mrocznym Monastyrze.

Nie wiem gdzie jest w oryginalnej koncepcji KC uwzględniony klimat Dark Fantasy? Chyba w tym, że opisane jest bardzo dużo rodzajów martwiaków...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tan Sssandor
Pomocnik Zastępcy Ciury
Pomocnik Zastępcy Ciury



Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Topór

PostWysłany: Pią 20:10, 29 Sie 2008    Temat postu:

nie nazwałbym KaCetów gigantomanią - sądzę, że gdyby autor mógł dalej nad nimi pracować to by dopisał całą brakująca resztę, a tak wydał tyle ile zdołał, tworząc świetny klimatyczny rozbudowany system

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Kontestator Jakich Mało



Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd

PostWysłany: Pią 20:54, 29 Sie 2008    Temat postu:

Nie Ślimaku... Różnica polega na tym, że w Monastyrze grasz szlachtą. Masz w dużym stopniu narzucony wzorzec zachowań. Możesz oczywiście modyfikować zamierzenia twórców. Do pewnego momentu. Do czasu gdy będzie zbyt niewiele Monastyru w Monastyrze. A to już nie będzie Monastyr. W Kryształach Czasu granica ta jest daleko dalej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ślimak
Niby-to Admin



Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza pleców
Płeć: Topór

PostWysłany: Pią 21:05, 29 Sie 2008    Temat postu:

Wydał szkielet systemu zerżniętego na żywca z AD&D z klimatem toto miało bardzo nie wiele wspólnego gdyż klimat systemu tworzą takie rozdziały jak: opisy świata, koncepcja fabularna świata, sposób prowadzenia przygód w systemie, teksty fabularyzowane w podstawce itd. itp. Polecam lekturę takich systemów jak Monastyr, 7th Sea czy cokolwiek ze Świata Mroku - to są klimatyczne systemy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prozac
Kontestator Jakich Mało
Kontestator Jakich Mało



Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 236
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Właściwie to nigdzie już nie mieszkam.

PostWysłany: Pią 21:31, 29 Sie 2008    Temat postu:

Rijel napisał:
Nie Ślimaku... Różnica polega na tym, że w Monastyrze grasz szlachtą. Masz w dużym stopniu narzucony wzorzec zachowań. Możesz oczywiście modyfikować zamierzenia twórców. Do pewnego momentu. Do czasu gdy będzie zbyt niewiele Monastyru w Monastyrze. A to już nie będzie Monastyr. W Kryształach Czasu granica ta jest daleko dalej.


W "Kryształach Czasu" granica ta jest równie daleko, jak jakikolwiek pomysł na system. Sleem dobrze pisze, że to szkielet systemu rżnięty z DeDeków. Monastyru radziłbym w to nie mieszać - to system z silną konwencją, sprzed kilku lat, wymyślony i wydany w dobie zupełnie innego myślenia o RPGach. Porównywanie M i KC jest daremne. Chyba, że chcesz zaobserwować zmiany jakie zaszły w RPGach przez kilkanaście lat.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Prozac dnia Pią 21:32, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Kontestator Jakich Mało



Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: stąd

PostWysłany: Pią 21:38, 29 Sie 2008    Temat postu:

Maćku, znamy się trochę i trochę lubimy, po co ten ton ex cathedra? Macie racje w ostatnich postach, ale nie na ten temat pisałem w swojej wypowiedzi. I nie ja porównałem KC do Monastyru. Odnoszę wrażenie, że wcześniej wypowiedzieliśmy się o elastyczności? I na swój (dość ubogi, żeby nie powiedzieć toporny) post nie otrzymałem rzeczowej odpowiedzi. Gdyby nie to, że znamy się trochę i trochę lubimy odniósłbym wrażenie, że celowo temat delikatnie zmieniłeś Shocked .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Mistrz Świata i Okolic



Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy
Płeć: Topór

PostWysłany: Pią 21:46, 29 Sie 2008    Temat postu:

Rijelu ja w KC nie widzę zapożyczeń z Warhammera, za to rzeczywiście kalek z AD&D jest mnóstwo. Na takiej samej zasadzie mógłbyś napisać, że ponieważ Warhammer to Dark Fantasy to Monastyr zapożycza z niego.

Elastyczność zarówno KC i Warhammera wynika z ich wiekowości. Kiedyś po prost pisano podręczniki w inny sposób, nastawiony na mechanikę , bestiariusz itp. zaniedbując opis i historię świata, klimat. Nawet częścćpodręcznik tak lubianego Warhammera dotycząca historii i opisu świata naprawdę nie zwala z nóg.

Dopiero od pewnego momentu zaczęto pisać systemy z odwrotnym nastawieniem. Takie elementy jak styl napisania podstawki, krótkie opowiadania w nich zamieszczane, przemyślane historie świata mogły stać się rzeczywistą wskazówką dla graczy ,a zwłaszcza MG jaki według autorów ma być klimat danego systemu.Tu systemy wymienione przez Ślimaka są świetnym przykładem.
W starszych systemach MG musi radzić sobie sam.

Choć nie można zapomnieć jak ważną cechą kształtującą system i jego klimat są publikowane przygody. Do tych akurat pomijając pierwsze potworki w stylu "Demonicznej hordy" KC miały dużo szczęścia. Do czasu wyjścia scenariuszy do Monastyru były najlepsze.


Książe nie zgodzę się do końca ,że wstawienie Orków jako władców świata nie jest w pewnym stopniu oryginalne. Po pierwsze jest przełamaniem pewnego stereotypu. Po drugie mimo ,że jest to płytka oryginalność i "droga na skróty'' autora to jednak ten fakt zapada w pamięć.
Zgadzam się z Rijelem a propo wczesnego średniowiecza. Do tej pory w Polsce z systemów Fantasy tylko Arkona jest osadzona w takich czasach,a z oczywistych względów to system bardzo niszowy.

Co do klimatu Dark w KC wynika on choćby z historii świata, a także ze wspomnianych już poprzednio przygód. Oczywiście cały czas mówię o II edycji bo pierwsza to głównie mechanika i pomysł na system.
Swoją drogą ciekawy jestem jaka część dyskutantów zapoznała się z podręcznikiem do KC bo jest to system ,a nie pomysł na system publikowany w MiM.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jankoś dnia Pią 21:52, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Topory Strona Główna -> Systemy / Kryształy Czasu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3
Strona 3 z 3

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin